Je hoort elke dag wel een radiocommercial. Bewust of onbewust. Bewust omdat je bijvoorbeeld de radio aan hebt staan in de auto of op je werk.

Onbewust omdat je bijvoorbeeld gaat winkelen en er een radio aanstaat in de kledingwinkel waar je je nieuwe broek aan het passen bent.

Bij het produceren van een radiocommercial is het belangrijk dat je in zo’n kort mogelijke tijd zo veel mogelijk effect creëert bij een luisteraar.

Dat doe je door een aantal simpele trucjes toe te passen in een radiocommercial. Hier lees je alles over en succesvolle radiocommercial laten produceren.

Geen zin om de tekst te lezen? Klik hier en beluister meteen onze radiocommercials!

3 tips voor het produceren van radiocommercials

Hierbij 3 simpele trucjes die je altijd kan toepassen bij het produceren van radiocommercials;

1: Werk met achtergrondgeluiden

Wil je autobanden verkopen in een radiocommercial? Laat dan slippende banden horen. Geluiden spelen in op het brein van de mens.

2: Stel de luisteraar een vraag

Bied je personeel aan als uitzendbureau in je radiocommercial? Begin dan de radiocommercial met de vraag: Op zoek naar het beste horeca personeel? De luisteraar/klant wordt dan meteen getriggerd.

3: Hou de tekst in de radiocommercial zo kort mogelijk

Werk niet met lange zinnen in een radiocommercial. Je boodschap moet in slechts een aantal seconden zo helder en duidelijk mogelijk overkomen.

Voorbeelden van radiocommercials met achtergrondgeluiden

Hieronder 3 voorbeelden van radiocommercials die handig gebruik maken van achtergrondgeluiden.

Met achtergrondgeluiden in een radiocommercial wordt handig ingespeeld op de beleving van de luisteraar/klant.

Voorbeeld 1 is van Natuurhuisje.nl

Zoals je hoort is dit een zeer korte radiocommercial, slechts 5 seconden. Het enige wat de voice-over zegt is ‘’natuurhuisje.nl’’.

Door de natuurgeluiden op de achtergrond zit je ondanks de korte duur van deze radiocommercial meteen in het ‘natuur-gevoel’.

Zo snel kan je dus een beeld creëren bij een luisteraar dankzij achtergrondgeluiden in een radiocommercial.

Voorbeeld 2 is van Coolblue

Zoals je hoort komen er eindeloos achtergrondgeluiden voorbij in deze radiocommercial van Coolblue.

Zo hoor je bij het woord;

laptop – hoor je het opstarten van een laptop
herrie – hoor je herrie
hoogste tijd – hoor je een wekker
hoe – hoor je het oew-oew geluid van een uil
kopen – hoor je het geluid van geld

Dit gaat de gehele radiocommercial zo door. Erg grappig om te horen en je ontdekt elke keer als je de radiocommercial hoort weer nieuwe achtergrondgeluiden.

Een erg leuke campagne van Coolblue.

Leuk feitje: de voice-over van de radiocommercial van Coolblue is eigenaar Pieter Zwart van Coolblue zelf.

Voorbeeld 3 is van ABOUT YOU

In dit voorbeeld hoor je een radiocommercial van online fashion shop ABOUT YOU.

Met deze radiocommercial spelen ze letterlijk in op het gevoel van de klant/luisteraar.

Je wilt je in een winterjas top voelen, maar je voelt je in je huidige winterjas niet lekker. Dit gevoel wordt door de radiocommercial benadrukt met de achtergrondmuziek in de radiocommercial.

De voice-over laat ook nog even weten dat je voor meer dan 700 merken naar www.aboutyou.nl kan gaan. AboutYou.nl heeft dus een succesvolle radiocommercial laten produceren.

Voorbeeld van een slechte radiocommercial

Een radiocommercial is het belangrijkste van je radiocampagne. Met je radiocommercial moet je namelijk je klanten verleiden om je product of dienst te kopen.

Ondanks dat een radiocommercial het belangrijkste is van je radiocampagne komt het af en toe voor dat er ontzettend slechte radiocommercials draaien op de radio.

En denk niet dat er alleen op lokale radiostations radiocommercials uitgezonden worden die slecht zijn.

Nee, ook op landelijke radiozenders draaien af en toe slechte radiocommercials.

Luister bijvoorbeeld eens naar onderstaande radiocommercial.

Tja, wat heb je nou eigenlijk gehoord?

De voice-over zegt: ‘’Wie korting geeft is normaal te duur’’.

Oke, duidelijke boodschap. Maar van WIE komt die boodschap? En WIE geeft er nooit korting en is dus nooit te duur? Wat wordt er eigenlijk aangeboden in deze radiocommercial? Wat voor probleem kan je oplossen met deze radiocommercial?

Veel vragen, weinig antwoorden.

Wellicht denkt de adverteerder dat hun sound-effect met ‘’ja-ja jippie jeeeeh’’ zo bekend is dat iedereen meteen weet wie er achter de radiocommercial zit.

Of wacht, was het nou ‘’Kammajaajajippiejippie jeeh!’’?

Hierbij zal ik je verklappen dat de radiocommercial van bouwmarkt Hornbach is.

Dus mocht je deze radiocommercial weer eens op de radio voorbij horen komen, dan weet je dat ‘ie van de bouwmarkt Hornbach is. Maar weet ook dat Hornbach liever niet heeft dat je weet dat je naar hun moet komen voor de beste prijzen.

@Hornbach, mochten jullie meelezen: volgende keer even de radiocommercial afsluiten met ‘’meer info op Hornbach.nl’’. Dan zal de radiocommercial succesvoller zijn.

Anders kan je beter je reclamebudget door de plee spoelen, daar heb je misschien meer lol aan. En mocht je wc dan verstopt zitten kan je ‘m meteen met eigen (goedkope) producten ontstoppen… ?

Op zoek naar een goede radiocommercial?

Commercial Koning produceert dagelijks radiocommercials. Radiocommercials met of zonder achtergrond. Wij kijken altijd wat het beste bij jouw product of dienst past. Zorg dat jij ook een succesvolle radiocommercial laat produceren.

Wil jij een radiocommercial laten maken door Commercial Koning? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Dat kan via onderstaande button. Ook kan je mailen naar: info@commercialkoning.nl

Neem contact met ons op