Wat zijn de kosten voor radioreclame? Je leest het hier.
Adverteren op de radio werkt al jaren lang. De radio bestaat al meer dan 100 jaar en adverteren op de radio is ook al jaren een populaire manier van reclame maken.
Wist je dat bijna 12 miljoen Nederlanders wekelijks wel eens naar de radio luisteren? En dat radioreclame jou als adverteerder meer omzet oplevert is ook al jaren bekend.
Gemiddeld, met een goede radiospot, haal je je investering maar liefst 6 keer terug!
Geen zin om de tekst te lezen? Klik hier en beluister meteen onze radiocommercials!
Wat kost radioreclame?
De gemiddelde kosten van adverteren op de radio in de vorm van radioreclame zijn zo’n € 1.000 bij een kleine regionale zender.
Bij een grote landelijke radiozender kost adverteren op de radio zo’n € 10.000. De kosten zijn een indicatie bij het adverteren per één week.
De kosten van radioreclame verschilt ook per tijdvlak.
Radioreclame in de ochtenduren en middaguren uitzenden is duurder dan in de avond en in de weekenden. Dat komt omdat er in de ochtenduren veel naar de radio wordt geluisterd.
Denk daarom goed na wanneer jij jouw radioreclame wilt laten uitzenden.
Commercial Koning kan altijd met je meedenken over deze beslissing.
Wat kost een radiocommercial?
Als je eenmaal zendtijd hebt ingekocht bij een radiozender is het belangrijk dat je een goede radiocommercial hebt om uit te zenden.
De radiocommercial is het allerbelangrijkste van de radiocampagne. Met de radiocommercial moet je nieuwe klanten zien te trekken. Bespaar dus niet op de radiocommercial!
Een radiocommercial kan je bij Commercial Koning laten maken vanaf € 100,-. Dit is een standaard radiocommercial met 1 stem en zonder achtergrondmuziek. De radiocommercial mag dan worden uitgezonden op een kleine lokale radiozender.
Ga je adverteren op een grotere regionale radiozender? Dan liggen de kosten van de radiocommercial iets hoger. Dan moet je denken aan een tarief vanaf € 175,-.
Een radiocommercial op een landelijke radiozender kan Commercial Koning voor je produceren vanaf € 575,-. Alle bedragen zijn exclusief BTW.
* Gemiddeld is Commercial Koning 20 tot 40% goedkoper dan concurrenten.
7 gratis tips voor radioreclame
- Bepaal van ter voren je doelgroep en communiceer 1-op-1 naar deze doelgroep.
- Kijk goed of de radiozender waar je gaat uitzenden aanslaat op jouw doelgroep.
- Zorg ervoor dat je radiocommercial simpele woorden bevat. Vakjargon in radiocommercials wordt niet begrepen.
- Gebruik achtergrondmuziek, effecten of jingles in je radiocommercial.
- Sluit de radiocommercial af met je website. Dat blijft goed hangen bij de luisteraars.
- Communiceer ‘’beeldend’’ in de radiospot. Beschrijf dus het gemak van jouw product of dienst.
- Zorg voor een goede voice-over! De voice-over is de verteller van jouw boodschap. Daarom is een goede voice-over héél belangrijk.
Hier een link naar een goede ervaren voice-over.
Tips voor een succesvolle radioreclame
Met een radiocommercial speel je in op de gedachten van de luisteraar. Terwijl de luisteraar in de auto naar zijn of haar werk zit klinkt jouw radiocommercial.
Stel je voor: je zit in de auto en hoort een aanbieding van de McDonalds. Je denkt dan onbewust bij de volgende grote gele M naast de snelweg ‘’ja, zin in!’’.
Een radiocommercial is beleving. En er moet tijd en aandacht in gestopt worden om tot een succesvol resultaat te leiden.
Hierbij 3 simpele trucjes die je altijd kan toepassen bij het produceren van radiocommercials;
1: Werk met achtergrondgeluiden
Wil je autobanden verkopen in een radiocommercial? Laat dan slippende banden horen. Geluiden spelen in op het brein van de mens.
2: Stel de luisteraar een vraag
Bied je personeel aan als uitzendbureau in je radiocommercial? Begin dan de radiocommercial met de vraag: Op zoek naar het beste horeca personeel? De luisteraar/klant wordt dan meteen getriggerd. Kortom, val meteen met de deur in huis.
3: Hou de tekst in de radiocommercial zo kort mogelijk
Werk niet met lange zinnen in een radiocommercial. Je boodschap moet in slechts een aantal seconden zo helder en duidelijk mogelijk overkomen.
Wil je meer tips over succesvolle radiocommercials? En voorbeelden van slechte radiocommercials?
Lees dan dit BLOG van Commercial Koning
Kan Commercial Koning jou helpen bij radioreclame?
Ja. Wij helpen je graag bij het inkopen van radiozendtijd of het produceren van radiocommercials.
Bij Commercial Koning helpen we regelmatig bedrijven bij het inkopen van radiozendtijd. Zodat jij als klant altijd de beste deal hebt!
Omdat wij de markt goed kennen kunnen wij vaak zo’n 30% tot zelfs 45% voor je besparen bij het inkopen van radiozendtijd bij een willekeurig radiostation.