Geschiedenis radioreclame

Even een historisch feitje: wist je dat in 1967 de eerste reclameblokken werden uitgezonden op de publieke radio?

Tegenwoordig is radioreclame niet meer weg te denken van de radio.

Veel commerciële radiozenders zoals Radio 10, Qmusic, Radio 538 en Radio Veronica hebben het uitzenden van radioreclame nog steeds als grootste inkomstenbron.

Kan een radiocommercial wat voor jou betekenen?

Als je een radiocommercial wil laten maken kan dat als je;

✓ Jouw naamsbekendheid wil vergroten
✓ Je meer omzet wil genereren voor je bedrijf
✓ Je een nieuw bedrijf, nieuw product of nieuwe vestiging wil promoten
✓ Je een speciale aanbieding of actie hebt
✓ Je een nieuwe doelgroep wil bereiken
✓ Je wilt uitleggen waarom je beter bent dan een concurrent

Ook kan je een radiocommercial gebruiken ter ondersteuning van andere reclame-uitingen zoals in krachten of op TV.

Wat voor soort radiocommercial past bij mijn product?

Om de juiste radiocommercial voor jouw bedrijf en/of product te laten maken is het van belang dat de radiocommercial dicht bij je bedrijf en/of product staat. Hierbij wat tips:

– Kies een voice-over die menselijk spreekt. Dat geeft de luisteraar vertrouwen.

– Maak gebruik van de juiste achtergrondmuziek of geluidseffecten.

Zorg dat de achtergrondmuziek of geluidseffecten een bijdrage leveren aan de boodschap in de radiocommercial en niet te veel afleiden van de boodschap.

– Zorg dat de radiocommercial als positief wordt ervaren bij luisteraars

– Vertel een visueel verhaal in de radiocommercial.

Dit kan je ondersteunen met geluidseffecten zodat klanten meteen een beeld hebben van jouw bedrijf en/of product.

– Communiceer één op één. Laat de voice-over bijvoorbeeld altijd in de JIJ-vorm tegen potentiële klanten spreken.

– Wacht niet te lang met het vertellen van je boodschap!

Onderzoek wijst uit dat mensen binnen slechts 7 seconden beslissen of ze doorluisteren naar een radiocommercial of dat ze de radiocommercial niet afluisteren.

– Gebruik makkelijke woorden zodat iedereen meteen de boodschap begrijpt.

– Sluit altijd een radiocommercial af met een duidelijke boodschap. Bijvoorbeeld: ‘’kijk voor meer informatie op de website’’ of ‘’we zien je graag in één van onze vestigingen’’.

 

Uit onderzoek is gebleken dat goede radiocommercials…

✓ Een goede radiocommercial kan voor minimaal 50% groei in omzet zorgen.

✓Gemiddeld levert 1 euro aan radioreclame 1,30 euro op!

✓ Radiocommercials met alleen gesproken woord zijn vaak succesvoller dan radiocommercials met lange dialogen waarin de boodschap vaak niet duidelijk is.

✓ Radiocommercials waarin maximaal 3 boodschappen worden overgebracht het meest succesvol zijn.

 

Maak in een radiocommercial het liefst gebruik van één boodschap

Communiceer in jouw radiocommercial slechts één boodschap.

Indien er meer informatie te vertellen is, zet dan meerdere spots in. 

Het effect van teveel informatie werkt negatief op het effect van de radiospot.

Maak een radiocommercial herkenbaar

Zorg dat de radiocommercial na slechts 1x beluisteren blijft hangen bij de luisteraar. Hierdoor is de impact erg groot.

Vergroot de herkenbaarheid van de radiocommercial door bijvoorbeeld gebruik te maken van herkenbare achtergrondmuziek of geluidseffecten.

De impact van de radiocommercial kan door de juiste muzikale ondersteuning zelfs twee keer zo effectief zijn!

Denk aan geluiden als bijvoorbeeld een auto die voorbij rijdt of het geluid van het strand. Als luisteraars deze geluiden horen beelden ze meteen een auto of het strand in en dat zorgt voor herkenbaarheid.

Korte of lange radiocommercial?

Hoe vaak moet een radiocommercial worden uitgezonden op de radio?

Zijn korte commercials effectiever dan lange radiocommercials?

Uit onderzoek blijkt dat extra lange radiocommercials (denk aan spots van meer dan 45 seconden) een iets positiever effect hebben op de verkoopsucces van de adverteerder.

Het verschil met een kortere spot (van 20 seconden) is slechts minimaal blijkt uit onderzoek.

Hoe vaak moet een radiocommercial worden uitgezonden op de radio?

Voor een optimale werking moet de doelgroep uw radiocommercial minstens 5 maal horen. 

Een effectieve radiocampagne loopt minimaal 2 weken.

Tijdens de eerste 2 weken neemt de herkenning van een campagne met sprongen toe. Met meer herhalingen koop je de zekerheid van meer succes.

Duidelijkheid in een radiocommercial

Duidelijkheid in een radiocommercial

Een radiocommercial met maximaal 3 boodschappen heeft het meest succes. Een spot met meer dan 3 boodschappen wordt vaak als ‘rommelig’ en ‘irritant’ ervaren.

Zorg dus dat jouw radiocommercial bestaat uit korte zinnen. En dat altijd duidelijk is wat voor product of dienst er wordt aangeboden. Bied jij meerdere producten of diensten aan kies er dan voor om meerdere radiocommercials in te zetten. Zo wordt jouw radiocommercial niet als irritant en rommelig ervaren en zal je maximaal profiteren van de radiocampagne!

Belangrijk om te weten is ook dat je niet alles in je radiocommercial hoeft te vertellen. Je kan de voice-over ook laten zeggen ‘’ga voor meer van deze handige producten naar de website’’. De klant kan dan op zijn of haar gemak op de website van uw bedrijf rondkijken.

Telefoonnummer vermelden in een radiocommercial?

Telefoonnummer vermelden in een radiocommercial?

In veel radiocommercials wordt een telefoonnummer genoemd. De vraag is alleen of het noemen van een telefoonnummer in een radiospot zin heeft?

Ga eens na hoe vaak jij het telefoonnummer daadwerkelijk hebt onthouden en hebt gebeld. Niet vaak omdat je vaak een pen en papier bij de hand hebt om een moeilijk telefoonnummer te noteren.

Kies daarom voor het vernoemen van de website in de radiospot. Via uw website kunnen klanten u meteen contacten (per mail of telefoonnummer).

Een radiocommercial met maximaal 3 boodschappen heeft het meest succes. Een spot met meer dan 3 boodschappen wordt vaak als ‘rommelig’ en ‘irritant’ ervaren.

Zorg dus dat jouw radiocommercial bestaat uit korte zinnen. En dat altijd duidelijk is wat voor product of dienst er wordt aangeboden. Bied jij meerdere producten of diensten aan kies er dan voor om meerdere radiocommercials in te zetten. Zo wordt jouw radiocommercial niet als irritant en rommelig ervaren en zal je maximaal profiteren van de radiocampagne!

Belangrijk om te weten is ook dat je niet alles in je radiocommercial hoeft te vertellen. Je kan de voice-over ook laten zeggen ‘’ga voor meer van deze handige producten naar de website’’. De klant kan dan op zijn of haar gemak op de website van uw bedrijf rondkijken.

In veel radiocommercials wordt een telefoonnummer genoemd. De vraag is alleen of het noemen van een telefoonnummer in een radiospot zin heeft?

Ga eens na hoe vaak jij het telefoonnummer daadwerkelijk hebt onthouden en hebt gebeld. Niet vaak omdat je vaak een pen en papier bij de hand hebt om een moeilijk telefoonnummer te noteren.

Kies daarom voor het vernoemen van de website in de radiospot. Via uw website kunnen klanten u meteen contacten (per mail of telefoonnummer).

Wat kan Commercial Koning voor jouw bedrijf betekenen?

Commercial Koning maakt radiocommercials voor bedrijven, gemeenten en instellingen. De spots worden uitgezonden op lokale, regionale en/of landelijke radiostations.

Ook komt het voor dat de radiospot wordt geplaatst op de website van de klant. Bij Commercial Koning kan je ook een videoproductie laten maken.

Aan de hand van beelden kunnen we dan de radiocommercial versterken. Deze videoproductie kan worden uitgezonden op TV, maar kan ook op YouTube gezet worden om te laten zien aan klanten.