Tips voor een succesvolle radiocommercial vind je op deze pagina

WAAROM ZOU JE EEN RADIOCOMMERCIAL LATEN MAKEN?

  • Naamsbekendheid vergroten
  • Meer omzet genereren met je bedrijf
  • Een nieuw bedrijf, nieuw product of nieuwe vestiging promoten
  • Speciale aanbieding of actie
  • Nieuwe doelgroep bereiken
  • Uitleggen waarom je beter bent dan een concurrent
  • Een radiocommercial als ondersteuning van andere reclame-uitingen

Geen zin om de tekst te lezen? Klik hier en beluister meteen onze radiocommercials!

Wat voor soort radiocommercial past bij mijn product?

Je wil een goede radiocommercial? Dan is het van belang dat de radiocommercial dicht bij jouw bedrijf en/of product staat. Hierbij wat tips:

  • Maak gebruik van de juiste achtergrondmuziek of geluidseffecten.

Zorg dat de achtergrondmuziek of geluidseffecten een bijdrage leveren aan de boodschap.

  • Zorg dat de radiospot als positief wordt ervaren bij luisteraars
  • Vertel een visueel verhaal in de radiocommercial.

Dit kan je ondersteunen met geluidseffecten. Klanten krijgen daarmee een beeld van jouw bedrijf en/of product.

  • Communiceer één op één. Laat de voice-over bijvoorbeeld altijd in de JIJ-vorm tegen potentiële klanten spreken.
  • Wacht niet te lang met het vertellen van je boodschap!

Onderzoek wijst uit dat mensen binnen slechts 7 seconden beslissen of ze doorluisteren. Zijn de eerste 7 seconden niet interessant? Jammer joh, dan wordt de radioreclame niet afgeluisterd.

  • Gebruik makkelijke woorden zodat iedereen meteen de boodschap begrijpt.
  • Sluit altijd een radiocommercial af met een duidelijke boodschap. 
    Bijvoorbeeld: ‘’kijk voor meer informatie op de website’’ of ‘’we zien je graag in één van onze vestigingen’’.

Uit onderzoek is gebleken dat goede radiocommercials…

  • Een goede radiocommercial kan voor minimaal 50% groei in omzet zorgen. Kassa.
  • Gemiddeld levert 1 euro aan radioreclame 1,30 euro op! Dat is ook kassa.
  • Radiocommercials met alleen gesproken woord zijn vaak succesvol. De boodschap van een radiospot met lange dialogen is vaak niet duidelijk.
  • Radiocommercials waarin maximaal 3 boodschappen worden overgebracht het meest succesvol zijn.

Maak in een radiocommercial het liefst gebruik van één boodschap

Communiceer in jouw radiocommercial slechts één boodschap.

Indien er meer informatie te vertellen is, zet dan meerdere spots in. Het effect van teveel informatie werkt negatief op het effect van de radiospot.

Maak een radiocommercial herkenbaar

Zorg dat de radiocommercial na slechts 1x beluisteren blijft hangen bij de luisteraar. Hierdoor is de impact erg groot.

Vergroot de herkenbaarheid van de radiocommercial. Dat kan je doen door bijvoorbeeld gebruik te maken van herkenbare achtergrondmuziek of geluidseffecten.

De impact van de radiocommercial kan door de juiste muzikale ondersteuning zelfs twee keer zo effectief zijn!

Denk aan geluiden als bijvoorbeeld een auto die voorbij rijdt of het geluid van het strand. Als luisteraars deze geluiden horen beelden ze meteen een auto of het strand in en dat zorgt voor herkenbaarheid.

Korte of lange radiocommercial?

Zijn korte commercials effectiever dan lange radiocommercials?

Ja. Uit onderzoek blijkt dat extra lange radiospots (denk aan spots van meer dan 45 seconden), een iets positiever effect hebben op de verkoopsucces van de adverteerder. Daarmee kan je je voordeel doen.

Het verschil met een kortere spot (van 20 seconden) is slechts minimaal blijkt uit onderzoek.

Hoe vaak moet een radiocommercial worden uitgezonden op de radio?

Voor een optimale werking moet de doelgroep uw radiospot minstens 5 maal horen. Ja echt, 5 keer minimaal!

Een effectieve radiocampagne loopt minimaal 2 weken. Niet langer.

Tijdens de eerste 2 weken neemt de herkenning van een campagne met sprongen toe. Met meer herhalingen koop je de zekerheid van meer succes.

Duidelijkheid in een radiocommercial

Een radiocommercial met maximaal 3 boodschappen heeft het meest succes. Een spot met meer dan 3 boodschappen wordt vaak als ‘rommelig’ en ‘irritant’ ervaren.

Zorg dus dat jouw radiocommercial bestaat uit korte zinnen. Zorg daarnaast dat altijd duidelijk is wat voor product of dienst er wordt aangeboden. Bied jij meerdere producten of diensten aan kies er dan voor om meerdere radiocommercials in te zetten.

Zo wordt jouw radiospot niet als irritant en rommelig ervaren. Je zal op deze manier maximaal profiteren van de radiocampagne!

Belangrijk om te weten is ook dat je niet alles in je radiocommercial hoeft te vertellen. Je kan de voice-over ook laten zeggen ‘’ga voor meer van deze handige producten naar de website’’. De klant kan dan op zijn of haar gemak op de website van uw bedrijf rondkijken.

Telefoonnummer vermelden in een radiocommercial?

In veel radiocommercials wordt een telefoonnummer genoemd. De vraag is alleen of het noemen van een telefoonnummer in een radiospot zin heeft?

Ga eens na hoe vaak jij het telefoonnummer hebt onthouden en hebt gebeld. Niet vaak hè? Nee, dat komt ook omdat je niet vaak een pen en papier bij de hand hebt om een moeilijk telefoonnummer te noteren.

Kies daarom voor het vernoemen van de website in de radiospot. Via uw website kunnen klanten u meteen contacten (per mail of telefoonnummer).

Wat kan Commercial Koning voor jouw bedrijf betekenen?

Commercial Koning maakt radiocommercials voor bedrijven, gemeenten en instellingen. De spots worden uitgezonden op lokale, regionale en/of landelijke radiostations.

Ook komt het voor dat de radiospot wordt geplaatst op de website van de klant. Bij Commercial Koning kan je ook een videoproductie laten maken.

Aan de hand van beelden kunnen we dan de radiospot versterken.

Deze videoproductie kan worden uitgezonden op TV. Maar kan ook op YouTube gezet worden om te laten zien aan klanten.

Neem contact met ons op